1.
PENDAHULUAN
Menurut Lee Shok Mee (1955),
pengurusan bilik darjah boleh ditakrifkan sebagai semua tindakan guru
mengendalikan kelas supaya mewujudkan suasana persekitaran yang tersusun untuk menggalakkan
pembelajaran. Pengurusan bilik pembelajaran meliputi aspek seperti iklim dan
persekitaran bilik darjah, komunikasi dalam bilik darjah, pengurusan pembelajaran
dan pengajaran dan pengurusan disiplin murid.
2.
ISI PENTING
Terdapat jenis- jenis bilik
pembelajaran, antaranya ialah makmal sains, bilik darjah, makmal komputer,
pusat sumber, makmal bahasa, studio dan sebagainya. Cara pengurusan amat
penting dalam sesuatu bilik pembelajaran. Sebagai contoh, bilik darjah yang
disusun mejanya mengikut susunan Pembelajaran Abad ke 21 (PAKK).
Bagi setiap bilik darjah pula mempunyai guru kelas, ketua kelas, bendahari,
setiausaha dan ajk – ajk kebersihan dan keceriaan kelas. Di dalamnya pula
terselit beberapa elemen unsure fizikal dimana keperluan yang dapat membantu
sebuah sesi pengajaran dan pembelajaran seperti papan kenyataan, sudut bacaan,
carta organisasi, jadual tugas bagi kebersihan kelas.
Seterusnya konsep interaksi
fizikal dalam bilik darjah dimana interaksi ialah proses saling bertindak
melibatkan sekurang-kurangnya 2 orang. Antara konsepnya ialah interaksi sehala
atau tradisional, interaksi dua hala antara guru dan murid, murid dengan murid,
interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid serta
interaksi computer.
Pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah menekankan aktiviti yang berfokuskan murid. Interaksi
seperti interaksi murid-murid dan guru-guru adalah digalakkan. Murid perlu tahu
prosedur bertanya atau menjawab, perkara yang diharapkan semasa berada di pusat
pembelajaran semasa menjalankan perbincangan dan aktiviti bilik darjah
yang lain
Seterusnya, ialah iklim
bilik darjah. Suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses
P&P yang berkesan. Terdapat tiga kesan yang mempengaruhi suasana bilik
darjah iaitu suasana sosial, suasana fizikal dan suasana emosi. Suasana sosial
merupakan sesuatu sistem interaksi dan aktiviti manusia dalam masyarakat.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dalam bilik darjah
bergantung kepada interaksi dan aktiviti di antara guru dengan
pelajar-pelajarnya.sehubungan ini bilik darjah merupakan satu sistem sosial
yang mana interaksi berlaku melalui aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan
berlandaskan sesuatu strategi pengajaran dan pembelajaran.
3.
PENUTUP
Strategi mengurus bilik
pembelajaran adalah amat penting untuk memastikan kecemerlangan pelajar dalam
menimba ilmu di dalam kelas yang kondusif,selesa,lengkap dengan
peralatan,teknik yang betul dan kemahiran-kemahiran yang tepat digunakan semasa
proses P&P. Hal ini juga akan membuatkan pelajar berasa gembira, dan suka
untuk belajar sekiranya pendekatan yang digunakan oleh guru adalah betul.
Interaksi di dalam kelas juga meningkatkan pelajar dan guru untuk terus
berkomunikasi.
4.
RUJUKAN
Bahagian Pendidikan Guru.(2002).
Unit 2: Pengurusan pengajaran bilik darjah.
Kementerian Pelajaran
Malaysia.
Mok Soon Sang (2008). Murid
dan Alam Belajar. Selangor: Penerbitan Multimedia.Sdn
Ulasan
Catat Ulasan