Bab ini akan
memahami konsep dan pendedahan mengenai mentoring, bimbingan dan penasihatan
serta penjelasan tentang model-model dalam bimbingan dan penasihatan. Sebagai contoh, bimbingan, penasihatan,
mentoring serta proses bimbingan dan penasihatan.
PENGURUSAN
PENASIHATAN MURID (Bimbingan dan Kaunseling)
· Guru bimbingan dan kaunseling
memainkan peranan yang penting di sekolah
· Dipercayai memiliki kewibawaan yang
serba boleh
· Mereka merupakan ‘arkitek’ yang mampu
mengubah personaliti pelajar dan menjadikan anak didik mereka sebagai aset
warisan kesinambungan bangsa.
Konsep Bimbingan
Bimbingan
adalah satu proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk
mengembangkan kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek
peribadi, sosial, akademik, kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan
individu khasnya.
Bimbingan juga
adalah proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya
supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaa dan bakat yang ada dengan
sepenuhnya.
Bimbingan
adalah merupakan bantuan atau pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar
biasa atau yang normal yang mengalami P&P mental, sosial, intelek, fizikal,
emosi, kejiwaan dan kerohanian. Bimbingan juga merupakan proses pembentukan
maklumat dan nilai individu itu sehingga dia sapat menentukan tindakan yang
wajar di ambil pada masa sekarang dan pada masa hadapan.
Konsep Kaunseling
Kaunseling
merupakan proses untuk membantu perhubunganberdasarkan prinsip-prinsip
psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika
kaunseling untuk mencapai suatu perubahan. Kemajuan dan penyesuaian yang
holistik, baik dan sukarela pada diri klien supaya perubahan, kemajuan dan
penyesuaian itu akan berterusan sepanjang hayat klien. Menurut Persatuan
Kaunseling amerika pula, kaunseling merujuk kepada aplikasi prinsip-prinsip
kesihatan mental, psikologi atau perkembanganmanusia serta strategi intervensi
kognitif, afektif atau tingkah laku bagi menangani isu-isu yang berkaitan
dengan pertumbuhan peribadi, perkembangan kerjaya atau patologi.
Elemen PENTING
dalam Kaunseling
1. Kaunseling
adalah profesion
2. Kaunseling
berkaitan dengan kesejahteraan, pertumbuhan, personal, kerjaya dan patologi.
3. Kaunseling
dijalankan ke atas individu yang normal dan yang mempunyai masalah.
4. Kaunseling
dilakukan mengikut teori.
5. Proses yang
melibatkan perkembangan dan intervensi.
6. Kaunseling
mempunyai pelbagai kepakaran.
Falsafah telah
mencatatkan bahawa setiap murid mempunyai potensi yang digembelingkan secara
optimum. Hal ini akan menerusi pengurusan
yang menyeluruh, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang
cekap, berkesan dan beretika bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek
intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.
RUJUKAN
Khadijah
Rohani Mohd Yunus dan Nazariah Ab.Samad (2006). Siri Modul 1: Bimbingan &
Penasihatan. Penerbit UPSI.
Fletcher. S.
(2000). Mentoning in Schools : A Handbook of Good Practice, London : Kogan Page
Ltd.
Ulasan
Catat Ulasan