PENGENALAN
Pengurusan gerai darjah
merupakan satu proses pergerakan yang memerlukan kerjasama dan campur tangan
pakar organisasi bagi mencapai objektifnya yang tersendiri.
CIRI-CIRI PENGURUSAN KLUSTER
DARJAH
v kepimpinan sekolah
v pedagogi guru
v sokongan ibu bapa
v pengurusan murid
v sumber (alat media)
v 4 CS : -Kreativiti,
Kerjasama, Komunikasi, Pemikiran Kritis
KAEDAH INTERAKSI YANG
DIGUNAKAN OLEH GURU DI DARJAH BILIK
* guru dengan guru
*murid bersama pelajar
*pelajar dengan bahan
CARA MENGURUS TINGKAH LAKU
PELAJAR DI DARJAH BILIK
v pantau tingkah laku pelajar
v konsisten
v pengurusan segera tingkah
laku pelajar
KEBERKESANAN PENGURUSAN
DARJAH CUBES
v guru menunjukkan contoh yang
baik
v komunikasi yang berkesan
v suasana demokrasi di booth
darjah
v guru bertanggungjawab
sebagai pendidik dan fasilitator
RUMUSAN
Pada hemat saya, guru
seharusnya bijak memikirkan cara untuk menangani pelbagai masalah disiplin yang
sering berleluasa di pondok ijazah. Guru juga harus mengetahui tujuan
menguruskan pondok darjah itu sendiri dan cara menguruskannya bagi memupuk
organisasi yang baik di dalam bilik darjah.
Ulasan
Catat Ulasan