1.
PENDAHULUAN
Organisasi adalah sekelompok
orang (dua atau lebih) yang secara formal dipersatukan dalam suatu kerjasama
untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Selain itu juga, organisasi
merupakan suatu sistem aktiviti kerja sama yang dilakukan oleh dua orang atau
lebih. Manakala, kepimpinan bermaksud proses pengarahan tingkah laku orang lain
ke arah penyempurnaan sesuatu objektif..
Menurut Jamaliah Abdul Hamid
(2005), kepimpinan adalah daya mempengaruhi tingkah laku seseorang itu sehingga
menyebabkan ia sanggup memberi kerjasama untuk mencapai sesuatu matlamat yang
dipersetujui. Dalam konteks kepimpinan sesebuah komuniti, kepimpinan ditarifkan
sebagai daya pengaruh ke atas tingkah laku seseorang untuk mencapai matlamat
bersama dengan menggunakan sisitem dan sumber yang diiktiktirafkan oleh
komuniti tersebut.
2.
ISI PENTING
Isi penting yang perlu
difokuskan dalam topik ini ialah kepimpinan peringkat sekolah terbagai kepada lima
komponen. Pengetua yang berperanan merancang dan menyelia pengurusan kurikulum
dan membimbing warga sekolah. Penolong Kanan Pentadbiran merancang dan menyedia
jadual waktu dan guru ganti serta menyedia dan menganalisis keputusan
perangkaan keputusan peperiksaan. Penolong Kanan HEM mengurus pendaftaran dan
penyaluran mutird dan menyelaraskan tugas dan aktiviti lembaga Disiplin Murid
dan Badan Pengawas sekolah. PK Ko Kurikulum merancang pembangunan kokurikulum
dan menyelaras semua kegiatan-kegiatan persatuan, kelab dan persatuan unit
beruniform. Guru Kanan Bidang mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa mata
pelajaran dan menyelaraskan rancangan palajaran tahunan serta menyemak buku
latihan murid secara rawak.
Seterusnya, jenis-jenis gaya
kepimpinan. Yang pertama adalah autokratik iaitu pemimpin yang mempunyai
autoriti dan tanggungjawab yang formal dalam sesebuah organisasi. Pengetua
memberikan arahan kepada guru dan guru-guru menurut arahan tanpa soal. Gaya
kepimpinan yang kedua ialah demokratik. Pengetua dan guru akan sentiasa
berbincang tentang cara kerja mereka untuk menjadikannya lebih baik. Pengetua
akan akan berbincang, menerima dan memberi pandangan. Sesuatu keputusan
mengikut majority. Pandangan guru juga diambil perhatian oleh pihak pengurusan
sekolah. Selain itu, gaya kepimpinan laissez-faire. Dalam kepimpinan jenis ini,
ia memberi kebebasan dan kurang unsur-unsur kawalan. Pengetua berperanan
sebagai pemerhati senyap dan pandangan guru diterima. Yang terakhir ialah
kepimpinan kontingesi yang berpendapat bahawa tiada cara khusus yang sama dalam
semua keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Kepimpinan
mengikut situasi.
3.
PENUTUP
Organisasi dan kepimpinan
adalah amat penting bagi membangunkan sesebuah organisasi terutamanya sekolah.
Di dalam organisasi ada ahli-ahli (para guru) yang menyokong dan memberi
bantuan serta menguti arahan pemimpinnya (pengetua) dalam melaksanakan sesuatu
perkara di dalam sekolah atau di luar kawasan sekolah. Dalam hal ini, pengetua
berperanan sebagai pemimpin atau pun ketua, setiap guru mempunyai peranan
masing-masing semasa berada di sekolahyang telah dibahagikan mengikut bidang
masing-masing.
4. RUJUKAN
Abdul Rahman Abdul Majid. (2010). Kepimpinan dan Penyeliaan Instruksional. Pusat Bandar Puchong: Multimedia Sdn. Bhd.
Ibrahim Mamat. (2001).
Pengetua Sekolah Menangani Isu dan Cabaran Kepimpinan. Subang Jaya, Selangor:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Jamaliah Abdul Hamid &
Norashimah Ismail. (2005). Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan. Shah Alam,
Selangor: Universiti Putra Malaysia 2005.
Ulasan
Catat Ulasan