1.
PENDAHULUAN
Pengurusan
membawa maksud proses perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan usaha
ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai
matlamat organisasi. Pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar merupakan
sebuah elemen penting yang berperanan dalam meningkatkan prestasi pelajar serta
berfungsi dalam penyampaian ilmu.
Pembelajaran
diertikan sebagai suatu perubahan tingkah laku manusia. Pembelajaran boleh
diukur melalui stimuli-tindak balas, menghasilkan perubahan tingkah laku
seseorang.
Kaedah
pengurusan yang dipakai dalam bidang perguruan
Pendekatan dan
Kaedah Pengurusan:
·
Berpusatkan Pelajar
·
Berpusatkan Bahan
·
Berpusatkan Guru
·
Berpusat Pelajar, Bahan dan Guru
Pendekatan dan Kaedah Khusus
o Pengurusan
Bahan Pembelajaran
o Pengurusan
Tempat
o Pengurusan
Masa
o Pengurusan
Siapa Yang Mengajar
Guru Yang Profesional mampu menguasai dan
mengurus 7 jenis penngetahuan berikut :
Ø Pelajar
Ø Pedagogi
Ø Kurikulum
Ø Konten-pedagogi
Ø Kandungan mata
pelajaran
Ø Konteks
pendidikan di Malaysia
Ø Tujuan dan
falsafah pendidikan di Malaysia
Pandangan dari sudut tokoh-tokoh:
1. “Pendidikan
ialah satu sistem perkembangan intelektual, jasmani, kerohanian dan
emosi.” (Aristotle: 384 S.M. – 322
S.M.)
2. “Pendidikan
sebagai proses membentuk kecenderungan asasi yang berupa kepercayaan dan
perasaan terhadap alam sejagat dan sesama manusia. Pendidikan juga suatu proses
bagi mengatur dan menambah pengetahuan yang dimiliki supaya dapat hidup dengan
lebih selamat.” (John Dewey: 1933)
3.“Pendidikan
ialah untuk menambahkan ilmu untuk menghampirkan diri dengan kesempurnaan
fitrah dan memahami daya usaha yang terdapat pada bakat dan watak seseorang.”
(Stuart Mill)
4. “Pendidikan
ialah mendidik iaitu memimpin keluar. Pendidikan berlaku melalui tunjuk ajar,
latihan dan indoktrinasi.” (Ducasse)
2.
PRINSIP PENGAJARAN
Merancang :
pengajaran perlu dirancang mengikut fasa dan turutan
Set induksi:
aktiviti ringkas bagi menarik minat dan perhatian
Penyampaian:
langkah guru dan pelajar (aktiviti) sesuai dengan masa, bahan, aras pencapaian
Penutup:
mengukuh isi, penilaian, merumus
Kepelbagaian teknik:
Ø Memerlukan
kreativiti guru.
Ø Mengekalkan
tumpuan pelajar
Ø Unsur kepelbagaian
Penglibatan pelajar:
v Bersifat dua
hala, mesra, kondusif, aktif
v Semua
terlibat/ tiada yang tersisih
v Interaksi
lebih membina
v Contoh:
Menyoal, beri pandangan, pendapat dan berhujah
Ambil kira
perbezaan Individu: Murid mempunyai keupayaan, minat dan bakat berbeza.
Perhatian perlu diberi di atas kewujudan uinsur kepelbagaian tersebut.
Guru perlu
peka kepada reaksi pelajar seperti bising, resah, murung, tiada reaksi, lesu
dll keran ini mencerminkan reaksi terhadap pengajaran guru.Guru perlu sentiasa
muhasabah sepanjang proses mengajar dengan kecerdikan akal budinya.
Pengalaman
sedia:
kaitkan
p&p dengan pengalaman sedia pelajar contoh: ulang pelajaran lepas, soal
jawab pengalaman lalu, ceritakan pengalaman. Merangsang fikiran murid melalui soalan,
“cabar minda”, “ramalan”,”fikir bersama”
PRINSIP PEMBELAJARAN
Latihan: murid
dapat mengaplikasi apa dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang
diterima dari guru
Kondusif:
suasa pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal, emosi, rohani
Bermatlamat:
pengajaran berfokus akan memudahkan murid mengikuti secara teratur dan
sisitematik dari senang ke susah, maujud ke abstrak dekat kepada jauh dll
Penglibatan
aktif: pelajar perlu dilibatkan dalam proses p&p. supaya pengajaran lebih hidup,
ceria dan bermakna
Persediaan
awal:
Persediaan
guru dari segi memahami kandungan, persediaan bahan,latar belakang murid
Mengkaji
murid: analisis terhadap minat,
kecenderungan, bakat, keperluan
Unsur
dorongan:
Suasana
pengajaran berbentuk dorongan dan meyakinkan murid. Elakkan merendahkan
keupayaan. Banyakkan pujian, soUnkongan, penghargaan guru.
FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
-Kematangan
fizikal: berupaya dari segi kognitif, afaktif dan kemahiran
-Mengekalkan
perhatian:
beri tumpuan
pengajaran guru, tumpuan mendengar, tumpuan minat
-Dorongan: penggerak untuk menimbul dan
mengekalkan minat
-Sosial dan persekitaran:
ajar murid
sedia menerima oranglain,prihatin terhadap sekitar,tidak egosentrik,sedia
terima pendapat
-Pengalaman
sedia:
murid lebih
sedia dan yakin belajar sekiranya bahan pembelajaran berkaitan dengan
pengalaman mereka
PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR YANG
BERKESAN
Keperluan
Fisiologi : Mengetahui keperluan fisiologi pelajar, tahap pembelajaran,
keluarga, tingkah laku dan emosi.
Pengurusan
Masa : Membolehkan pelajar
menjalankanpembelajaran dengan masa yang sama, Jadual waktu perlu seimbang dan
tiada pembaziran masa.
Iklim Bilik
Darjah : Pencahayaan yang cukup, perabot
yang selesa dan mencukupi, dan aliran udara yang baik dan lancar.
Maksud
eksplisit dan implisit
Eksplisit :
• Diwujudkan
daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan orang untu
melakukan
aktiviti yang memberi faedah kepadanya.
• Melibatkan
tingkah laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan,
memberi contoh
, menunjukkan cara yang betul berdasarkan apa yang diajar
Implisit :
• Diwujudkan semula jadi daripada rangsangan
dalaman.
• Seseorang
individu ikhlas melakukan sesuatu aktiviti tanpa mengharapkan balasan dan
ganjaran.
• Rangsangan
dalaman berlaku atas dorongan minat yang tinggi.
• Melibatkan
tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui, dan menghargai
sesuatu yang
dipelajari.
STRATEGI UNTUK MENARIK MINAT PELAJAR
a) Menghias
ruang bilik darjah supaya menjadi lebih santai
b) Memaparkan
visual serta audio yang menarik untuk mengukuhkan kefahaman pelajar.
c) Guru tidak
terlalu serius sewaktu PdPC dan memberi ruang kepada pelajar untuk melontarkan
pandangan.
d)
Menganjurkan permainan ilmiah sebagai satu bentuk ulangkaji
3.
PENUTUP
Setiap guru
berfungsi sebagai pengurus dalam hal ehwal yang berlaku di dalam bilik darjah.
Guru perlu memastikan PdPC berjalan dengan lancar di dalam kelas dan menetapkan
peraturan untuk mengawal keadaan pelajar. Bilik darjah merupakan suatu ruang
yang penting untuk menjayakan proses pembelajaran dan menarik minat pelajar
untuk menambah ilmu. Guru memainkan peranan yang sangat penting untuk mengawal
tingkah laku pelajar dan bukan sekadar bertugas sebagai penyampai ilmu.
4.
RUJUKAN
Mok Soon
Sang.(2010).Tugas & Tanggungjawab Guru Mata Pelajaran dan Perancangan
Pengajaran & Pembelajaran. Puchong,Selangor: PENERBITAN MULTIMEDIA SDN.
BHD.
Jamaliah Abdul
Hamid & Norashimah Ismail. (2005). Pengurusan & Kepimpinan Pendidikan.
Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Abu Bakar
Nordin & Ikhsan Othman. (2003). Falsafah Pendidikan dan Kurikulum. Perak:
Quantum Books.
Ulasan
Catat Ulasan