1. PENDAHULUAN
Interaksi
bilik darjah bererti tindak balas yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua
pihak (Kamaruddin, 1994). Menurut
pembelajaran pula ialah suatu gerakbalas kepada rangsangan-rangsangan yang
membawa kepada satu perubahan. Pembelajaran ialah suatu proses mental atau
fizikal yang membawa kepada perubahan tingkah laku. Pembelajaran juga bermaksud
satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai yang baru.
2.
ISI PENTING
Terdapat
beberapa jenis interaksi dalam proses pembelajaran. Antaranya ialah interaksi
satu hala. Melalui interaksi ini, guru yang mengawal segala aktiviti
pembelajaran dan pengajaran yang
berlaku di
dalam bilik darjah. Murid hanya menerima apa yang diberi dan diajar oleh guru
tanpa memberi idea dana pendapat masing-masing. Corak interaksi bilik darjah
ditentukan oleh guru sahaja. Tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan
murid dan murid dengan guru. Selain itu, murid juga tidak terlibat dalam proses
pengajaran dan pembelajaran secara aktif. Seterusnya yang kedua ialah interaksi
dua hala iaitu antara guru dengan murid.
Interaksi ini
menggunakan pendekatan yang berlainan daripada jenis interaksi sehala kerana ia
menggunakan kaedah perbincangan atau kaedah induktif semasa sesi pembelajaran.
Aktiviti pengajaran dan pembelajarannya adalah bercorak aktif, oleh itu
perhubungan guru dengan murid menjadi rapat akibat komunikasi terbuka di dalam
bilik darjah. Interaksi ini menggalakkan murid-murid menyal dan memberi
pendapat masing-masing semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Akhir sekali
ialah interaksi antara kumpulan iaitu guru menggunakan kaedah-kaedah dan teknik
pengajaran seperti simulasi, pendekatan kumpulan, kaedah perbincagan, uji kaji,
kaedah penyelesaian masalah dan kaedah perbincangan, ia akan menggalakkan
interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid-murid lain di dalam
bilik darjah. Guru hanyalah menjadi fasilitator di dalam bilik darjah yang
hanya memberi arahan kepada setiap kumpulan. Melalui interaksi ini, komunikasi
yang berlaku di antara guru dengan murid dan murid dengan murid adalah sangat
berkesan apabila terdaat penyertaan aktif murid sewaktu proses pengajaran dan
pembelajaran.
Interaksi Dalam Pembelajaran
-Komunikasi berkesan
-Meyakinkan
-Berpandangan
positif
-Praktikal dan
munasabah
-Bekerja
secara kreatif
-Progresif
Guru mestilah
bijak dalam berkomunikasi sama ada dengan pelajar mahupun masyarakat supaya
interaksi berlangsung dengan baik dan dapat menyampaikan input yang berguna.
3.
PENUTUP
Kesimpulannya,
interaksi dalam pengurusan pembelajaran dapat disimpulkan sebagai satu bentuk
komunikasi yang berlaku dalam proses pembelajaran. Interaksi juga dapat
membantu guru untuk menyampaikan pelajaran dengan lebih berkesan apabila
perhubungan muid dengan guru menjadi mesra melalui interaksi. Justeru ia
merupaka pemangkin untuk meningkatkan prestasi pelajar, guru dan sekolah.
4.
RUJUKAN
https://www.slideshare.net/interaksi-dalam-pengajaran-dan-pembelajaran-pdp
http://eprints.uthm.edu.my/4186/1/NORFAZILA_BINTI_ABDUL_MALIK.pdf
Ulasan
Catat Ulasan