TAJUK 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA

 


PENDAHULUAN

Menurut Snell. B (2000), pengurusan adalah proses bekerja dengan orang dan sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Berdasarkan Akta Pendidikan 1996, Pendidikan Khas ertinya pendidikan bagi murid berkeperluan pendidikan khas di suatu sekolah khas, atau di sekolah yang melaksanakan Program Pendidikan Khas Integrasi atau Program Pendidikan Khas Inklusif, pada peringkat pendidikan pra sekolah, pendidikan rendah, pendidikan menengah, atau pendidikan lepas menengah. Akta tersebut juga menyatakan bahawa ‘Murid Berkeperluan Pendidikan Khas ertinya murid yang diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli politik, ahli audiologi atau ahli psikologi, mengikut mana-mana yang berkenaan, sama ada dalam perkhidmatan kerajaan atau tidak, sebagai murid yangmempunyai ketidakupayaan penglihatan, ketidakupayaan pendengaran, ketidakupayaan pertuturan, ketidakupayaan fizikal, masalah pembelajaran atau mana-mana kombinasi ketidakupayaan, atau ketidakupayaan dan masalah seperti yang disebut.

 

KATEGORI MURID BERKEPERLUAN KHAS DI MALAYSIA DI BAWAH JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT BAGI MENDAPATKAN KAD OKU

 

1.      Kurang upaya pendengaran

2.      Kurang uoaya penglihatan dan fizikal

3.      Cerebral palsi

4.      Masalah pembelajaran

5.      Dan lain lain yang berkaitan

 

Menurut Akta Pendidikan 1996, merupakan Kanak-kanak Down Syndrom, Kanak-kanak Autistik Ringan, Kanak-kanak kurang keupayaan mental, Kanak-kanak bermasalah emosi, Kanak-kanak bermasalah kesihatan, dan Kanak-kanak kecelaruan bahasa dan pertuturan.

 

Seorang guru perlu menjadi pengajar yang terbaik buat pelajarnya misalnya guru perlu mendidik pelajarnya dengan ikhlas.Guru perlu menggunakan cara pendekatan pembelajaran yang tersendiri dalam menarik pelajarnya untuk belajar.  Guru yang mengajar pelajar yang mengalami salah pembelajaran, mereka lebih banyak menggunakan pendekatan pembelajaran berasaskan bahan-bahan yang berwarna yang mempunyai gambar.

 

Secara rumusnya, para murid yang mempunyai pelbagai upaya dalam pembelajaran mereka perlulah diajar pada kelajuan yang sesuai.  Standard prestasi yang realistik dan memberi peluang yang sesuai mengikut bakat mereka untuk mencapai potensi secara positif.  Kepimpinan sekolah sepatutnya memainkan peranan yang lebih penting daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan untuk memastikan murid sederhana turut mencapai prestasi yang baik dalam akademik dan kokurikulum.

Ulasan