TAJUK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

 

Menurut kamus dewan, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengajaran dan pengawalan pengelolaan, penyelenggaran.  Menurut Pasudi Suparlan pula, budaya adalah sebagai keseluruhan pengetahuan manusia sebagai makhluk sosial yang digunakannya untuk memahami dan menginterpretasikan lingkungan dan pengalamannya, serta menjadi landasan bagi tingkah lakunya.

 

Secara umumnya, perkataan “Budaya”, yang berasal daripada bahasa Sanskerta iaitu “buddhayah”, merujukan bentuk jamak atau buddhi (budi atau akal) yang diertikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.  Sehubungan dengan itu, kerja kursus ini menitikberatkan dalam mengkaji budi dan akal pelajar di sekolah.

 

CARA PENYELESAIAN PENGURUSAN BUDAYA

 

1.      Mewujudkan program nilam

2.      Perpustakaan yang lengkap

3.      Program akhbar dan pameran

 

FAKTOR KEWUJUDAN KEPELBAGAIAN BUDAYA SEKOLAH

 

1.      Melahirkan masyarakat yang suka membaca

2.      Melahirkan masyarakat yang menghargai jasa

3.      Melahirkan masyarakat yang menghargai sumbangan guru

4.      Memupuk sikap majmuk dan harmoni antara pelbagai kaum

5.      Jurang ekonomi dapat dikecilkan

 

Akhir kata, bab ini dapat membantu lebih memahami peranan seorang guru untuk menentukan suasana budaya sekolah.  Guru akan sedar bahawa mempunyai pelbagai masalah yang ditimbul dalam kalangan pelajar atas isu budaya.  Sebagai seorang guru sememangnya penting untuk menyiapkan diri supaya boleh jadi teladan bagi pelajar.

Ulasan